zondag 16 november 2008

In memoriam Gard Vanmechelen


Mijn bijdrage voor November was net op Blog gezet toen ik het bericht ontving van het overlijden van Gard Vanmechelen. Het was in het voorjaar 2008 toen ik hem voor het laatst heb gesproken, hij was net 93 jaar geworden, maar nog even vitaal en slagvaardig in zijn beoordeling over de teloorgang van ons Cultureel erfgoed als vroeger.
Mijn oudleeraar en voorbeeld,die me de geheimen van de glacis-techniek had bijgebracht met een strenge discipline voor normen en waarden met betrekking tot het leven en de kunst. Het woord "compromis" kwam in zijn rijke woordenschat niet voor.
Hij formuleerde zijn kunst met volgende woorden: "Ik moet kunnen vertellen,het verhaal van de mens,emoties op doek zetten." Opvallend is wel dat de tederheid, subtiliteit, en de drang naar absolute schoonheid en zuiverheid de basis vormden van zijn werk,
een zeldzaamheid in deze bewogen tijden. Dit MAGISCH REALISME is een ode aan de liefde.
Het hedendaags materialisme en egoïsme was voor hem een bestendige bron van ergernis, hij werd ziek van het doorlopend geconfronteerd worden met de geestelijke armoede en waanzin van hen die beweren de kunst te dienen door zich als lijken vretende wormen te wentelen in drek en rottende smurrie.
Hoe juist typeerde zijn vriend, prof. P. Nijs dit verschijnsel met de woorden: "Hoe arm zijn vele moderne mensen geworden,die de gave van de duurzame verwondering niet meer kennen".
Terecht zei R.Turkry over het werk van Gard dat het als een "halleluja hooglied" uitzingt dat elke realiteit magisch is. Hij noemde zijn werk picturale poëzie, doorzeeft van licht.
Voor Gard betekende kunst: een veredeling van het beste dat de mens kan bereiken.
Gard, bedankt voor al het moois dat je ons geschonken hebt, je levenswijsheid, je open oog voor kleine dingen, je warmte, je bezorgdheid. Ik heb het geluk gehad drie jaar je leerling te hebben geweest, elke les was een verrijking, zowel op technisch als humaan gebied. Ook nadien bleef je mijn steun en toeverlaat, dankzij jou ben ik ik nu wat ik ben. Ik ben je eeuwig dankbaar en vergeet je nooit.

4 opmerkingen:

Myriam VG zei

Mevrouw Van Immerseel , wij zijn in het bezit van een schilderwerk van Gard Van Mechelen en wensen dat te verkopen. Heeft U enig idee wat de richtprijzen zijn voor zijn werken ???

Bedankt voor uw reactie , Myriam VG0495237161

DasPasKunst zei

Hallo Lieve,

Wij zijn denk ik in het bezit van een
zelfportret van Gard van Mechelen opa
aanmerkelijk jongere leeftijd.

Onlangs nog een bezoek gehad van een professor uit leuven die een mooi werk van Gard van Mechelen van ons gekocht heeft. Hij wist te vertellen dat Gard op nog hoge leeftijd nog steeds de discipline
had om te schilderen. Mooi is dat.
Mail me gerust voor foto's van werken van hem.

acakoevoets@kpnmail.nl

Unknown zei

Ik was 18 jaar toen ik de werken van Gard leerde kennen. Ik had het geld niet om een werk van hem te kopen. De waarde van zijn werk werd toen teveel de hoogte ingedreven door de firma International Investment Counselors (IIC), maar ik had me toen voorgenomen ooit een werk van hem te kopen. Ik ben nu 58, en het staat nog steeds op mijn verlanglijstje. Heb je een werk van Gard dat je zou willen verkopen, mag je me contacteren score@telenet.be.

Unknown zei

Wens een schilderij van gard van mechelen te verkopen geschilderd in 1969 thema Adam en Eva in rode en oranje tinten. Interesse ?
Nelly.lecat@skynet.be