zaterdag 8 november 2008

Hedendaagse progressieve Kunst ! ! !

We wonen geïsoleerd te midden van een uitzonderlijk landschap,dagelijks genietend van al het moois dat de natuur te bieden heeft.
Dat wil niet zeggen dat we niet op de hoogte blijven van de hoogstandjes van Kunst en Kultuurleven in Vlaanderen en de ons omringende landen.
Dank zij het gesofistikeerde beeldkastje werden we onlangs geinformeerd over de laatste grootse tentoonstelling die in het kleine landje aan de zee werd georganiseerd. Met grote ogen mochten we het laatste gewrocht van Fabre bewonderen,we waren tot tranen toe bewogen, en bedachten dat de minister van Kultuur zeker fier mocht zijn op deze uitzonderlijk begaafde progressieve Kunstenaar.
Een uitspraak over M.Broodthaers is zeker ook van toepassing op Fabre,nl: doordacht en poëtisch oeuvre,dat
één pleidooi is voor de vrijheid en onafhankelijkheid van de Kunst,een afrekenen met het burgerdom en de conventionele Kunstbeschouwing,enz...
Waar gaat het over? Wel ditmaal waren het geen kunstig opgehangen verse hespen,waar na enige tijd kunstige wormpjes uitkropen vergezeld van een eveneens kunstig, hartig parfum... maar wel hangende condooms (recuperatie?)gevuld met doorgeschoten,verotte aardappelen en ajuinen,rijpend in eigen nat,die het plafond van de expozaal sierde! Wel werd er een klein probleempje vastgesteld, het bleek dat de condooms,misschien versleten door hergebruik , niet helemaal water-of slijmdicht waren,zodat het onderhoudspersoneel,hoofd en lichaam goed verpakt en met reukmasker (zo stel ik het me tenminste voor)het zootje met regelmaat moesten opkuisen.
Als we terug kijken naar de geschiedenis van de Kultuur,merken we dat er regelmatig wordt teruggegrepen naar het verleden,zoals:neo Klassiek, neo Gothiek enz...Mischien heeft Fabre zich willen verplaatsen naar de aller eerste voorhistorie waar de reuk van rottigheid en fecaliëen,begeleid door horde vliegen, behoordde tot het dagelijks leven. Ik betwijfel echter dat hij konsekwent deze "Kunstvorm" boven zijn eettafel zal hangen, zijn gegrilde zalm met venkelsaus aldus extra kruidend. Ik vraag me af, wie waren de echte Primitieven ? Van Eyck en tijdgenoten of monsieur Fabre en zijn soortgenoten. Lieve mensen,waar zijn we mee bezig?
Arme Kunstminnende dames en ook heren, bezoekers van uitsluitend progressieve "Kunstateliers",kakmachienen en dure mosselpotten, open toch jullie ogen en kijk naar het "Narren-schip" of "De bespotting van Christus" van Jeroen Bosch en zie de maskers van de meelopers !
Arme Kultuur ! !

Geen opmerkingen: